REALIZACJA PROJEKTU CZYTELNICZEGO W KLASIE III
Treść
Na przełomie grudnia 2023r. i stycznia 2024r. klasa III realizowała projekt czytelniczy w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Spośród zakupionych książek do biblioteki, uczniowie wybrali lekturę ,,Piaskowy Wilk’’ Asy Lind. Zaczarowany przyjaciel Karusi, to zjawisko tak genialne, jak rewelacyjne są kolejne opowiadania o nim. To bohater, który tłumaczy tam skomplikowaną rzeczywistość, w sposób akceptowalny przez małą dziewczynkę. Zna on odpowiedzi na najbardziej niezwykłe pytania i doskonale sprawdza się jako powiernik tajemnic wtedy, gdy dorośli zawiodą, nieprzyzwyczajeni do świata absurdów i zabaw dziecka. Karusia ma wielkie szczęście, że Piaskowy Wilk potrafi znaleźć wyjście z każdej sytuacji, a zagmatwane tajemnice wszechświata czyni zrozumiałymi i ciekawymi. Trzecioklasiści śledzili z zainteresowaniem losy Karusi i Piaskowego Wilka. Podczas zajęć edukacyjnych uczniowie pracowali z lekturą wykonując w grupach lub indywidualnie różne zadania. Opowiadali przygody bohaterów książki, rozwiązywali krzyżówki, rebusy, pisali test ze znajomości lektury, wykonywali ilustracje do niej. Każdy z uczniów stworzył swój własny Lapbook w oparciu o znajomość lektury. W nim znalazły się m.in.: autor, tytuł, bohaterowie, czas, miejsce, plan wydarzeń, opis wilka oraz Karusi, ważne symbole z książki oraz dowolne ilustracje wykonane przez uczniów. Na zajęciach komputerowych uczniowie samodzielnie zrobili prezentację ,,Piaskowego Wilka’’ w programie PowerPoint z wykorzystaniem książki oraz zdobytych wiadomości.
Projekt czytelniczy okazał się wspaniałą formą budowania sprawczości, pozytywnie wpłynął on na relacje między klasą, rozwinął zainteresowania czytelnicze wśród uczniów, którzy bardzo dobrze wypowiadali się na temat przeczytanej książki.
Beata Piętoń