Pedagog specjalny
Treść
Godziny pracy pedagoga specjalnego w roku szkolnym 2024/2025
P. mgr Dorota Rybska
Poniedziałek: 10:30-11.30
Wtorek:12.10-13.10
Środa: 13:45-16:45
Piątek: 11:15-12:15
P. mgr Renata Ślimak-Frys
Poniedziałek: 12:15-13:15
Piątek: 11:15-12:15
P. mgr. Alicja Sroka
Poniedziałek: 13:05-14.05 zajęcia rewalidacyjne w kl. IV
Czwartek: 13:05-14.05 zajęcia rewalidacyjne w kl. IV
Szkodliwa energia, czyli dlaczego napoje energetyzujące nie są dla dzieci
Drogi Rodzicu!
Po napoje ,,dodające energii” sięgają coraz młodsi. Jest to zjawisko równie powszechne jak niepokojące. Dzieci z natury są bardzo energiczne, żywiołowe i radosne. Nie muszą dodatkowo pobudzać swojego organizmu do działania a tym bardziej czynić tego za pomocą środków tak niebezpiecznych, jakimi są „energy drinki”. Napoje energetyzujące są produktami przeznaczonymi dla osób dorosłych i nie powinny być spożywane przez dzieci.
Regularne i nadmierne spożywanie tego typu napojów wpływa na agresywne, ryzykowne i czasami nieobliczalne zachowanie ludzi a zwłaszcza dzieci i młodzieży.
Zachęcam do zapoznania się z poniższą prezentacją, z której dowidzą się Państwo miedzy innymi - Czym są napoje energetyczne? Jak działają na organizm dzieci i młodzieży? Dlaczego są tak szkodliwe?
Alicja Sroka – pedagog specjalny
CYBERPRZEMOC- jak pomóc?
Drogi Rodzicu,
Twoje dziecko na co dzień korzysta z technologii informacyjno- komunikacyjnej. Nie jest mu obca obsługa komputerów, Internetu, telefonów komórkowych. Coraz więcej czasu pochłaniają mu zdobycze najnowszej techniki. Pamiętaj jednak, że to w dużym stopniu od Ciebie zależy bezpieczeństwo Twojego dziecka. Aby Twoja pomoc była skuteczna, powinieneś wiedzieć, czym tak naprawdę jest cyberprzemoc
Cyberprzemoc -przemoc z użyciem nowych technologii. Do takich działań zalicza się m.in. wyzywanie, straszenie, poniżanie kogoś w Internecie lub przy użyciu telefonu, robienie komuś zdjęć lub filmów bez jego zgody, ich publikowanie i rozsyłanie lub podszywanie się pod kogoś w sieci. Cyberprzemoc może dotknąć wszystkich użytkowników Internetu, bez względu na wiek czy poziom umiejętności posługiwania się komputerem. Sprawcy cyberprzemocy mają wrażenie że są anonimowi, co pobudza i zachęca ich do działania.
Akty cyberprzemocy mogą wyglądać niewinnie, potrafią jednak wyrządzać bardzo dużą krzywdę. To co dla dorosłego jest błahostką dla dziecka może być osobistą tragedią. Wrzucony do sieci film dokumentujący np. niezdarne zachowanie dziecka, opatrzony komentarzami nieznajomych osób, obawa, że wszyscy znajomi dziecka już film widzieli, nieudane próby usunięcia go z sieci, świadomość, że film jest oglądany przez kolejne osoby – wszystko to może rodzić u dziecka negatywne emocje, głęboką frustrację, poczucie bezradności, a w skrajnych przypadkach prowadzić nawet do prób samobójczych.
Charakterystyczną cechą cyberprzemocy, wyróżniającą ją od przemocy tradycyjnej, jest jej ciągłość trwania. Cyberprzemoc nie kończy się wraz z wyłączeniem komputera, przenosi się na szkolne życie dziecka. Dziecko w takiej sytuacji żyje w nieustannym poczuciu zagrożenia – obawia się następnych ataków lub reakcji kolejnych osób, które są świadkami jego upokorzenia. Często również czuje się osamotnione.
Jak postępować?
W przypadku, kiedy dziecko padnie ofiarą cyberprzemocy należy :
- udzielić mu wsparcia psychologicznego,
- zadbać np. o zablokowanie ośmieszających publikacji lub krzywdzących materiałów (w tym celu należy skontaktować się z administratorem serwisu, w którym zostały opublikowane),
- zabezpieczyć dowody – mogą to być, w zależności od sytuacji: zrzuty ekranu, SMS-y z pogróżkami, zapis rozmów z komunikatorów internetowych lub czatowych, obraźliwe maile. Mogą one pomóc w zidentyfikowaniu sprawców,
- jeśli doszło do przestępstwa, należy o sprawie poinformować policję. Podobnie należy postąpić, jeśli sprawca pozostaje nieznany, policja może uzyskać dostęp do billingów telefonicznych lub logów z serwera administratora serwisu pozwalające na zidentyfikowanie go.
Wsparcie psychologiczne w przypadkach cyberprzemocy i porad dotyczących rozwiązywania problemów z nią związanych można znaleźć również u konsultantów Helpline org.pl – online (www.helpline.org.pl) lub pod bezpłatnym numerem telefonu 800 100 100.
Opracowała Paulina Matras- pedagog specjalny
JAK DBAĆ O ZDROWIE PSYCHICZNE ?
Prezentacja-ZDROWIE PSYCHICZNE - mgr Paulina Matras i mgr Alicja Sroka
„Mieć czas dla dziecka – to początek wszelkiego wychowania.”
/Karl Hesselbacher/
Nie taki pedagog straszny jak go malują!
czyli ….do czego (komu) służy pedagog specjalny?
DO PEDAGOGA SPECJALNEGO MOŻE PRZYJŚĆ KAŻDY, KTO MA JAKIŚ KŁOPOT, A NIE POTRAFI SOBIE Z NIM SAMODZIELNIE PORADZIĆ.
Zwróć się do pedagoga specjalnego, gdy :
- Czujesz, że nikt Cię nie rozumie, jesteś samotny;
- Nie potrafisz porozumieć się z nauczycielem;
- Masz problemy rodzinne;
- Znajdujesz się w trudnej sytuacji materialnej;
- Chcesz podzielić się swoją radością, sukcesem;
- Chciałbyś pomóc innym, lecz nie wiesz, w jaki sposób;
- Masz ciekawe pomysły, którymi chcesz się podzielić;
- Przyjdź także z każdą sprawą, z którą sam nie potrafisz sobie poradzić.
Rodzice uczniów mogą oczekiwać pomocy w rozwiązaniu sytuacji problemowej,
dotyczącej ich dziecka, a mianowicie:
- trudności w nauce bądź niepowodzenia szkolne dziecka
- problemy z zachowaniem dziecka (zmiany zachowania dziecka, problemy dziecka z rówieśnikami);
- uzyskania informacji o dalszej ścieżce edukacyjno – zawodowej dla swojego dziecka.
Nauczyciele mogą oczekiwać:
- pomocy w zdiagnozowaniu przyczyn trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych uczniów;
- analizy opinii o uczniach z poradni psychologiczno-pedagogicznej;
- wspierania w podejmowaniu działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego i profilaktycznego;
- wsparcia w rozwiązywaniu problemów wychowawczych dotyczących uczniów (np. indywidualnych rozmów z uczniami, rodzicami uczniów sprawiającymi różnego rodzaju problemy wychowawcze).
Głównym partnerem w naszej pracy jest uczeń.
Czego masz prawo oczekiwać decydując się na rozmowę z pedagogiem specjalnym?
Całkowitej dyskrecji, wszystko o czym powiesz zostanie na zawsze Twoje, nawet jeżeli czasem pedagog będzie cię namawiał do poszerzenia grona wtajemniczonych to decyzja będzie i tak należała tylko do Ciebie. Życzliwej uwagi, niezależnie od tego z jaką sprawą zwrócisz się do pedagoga. Zostaniesz bardzo uważnie wysłuchana/y.
Paulina Matras