Przejdź do treści
Slider 1
Slider 2
Slider 3
Przejdź do stopki

Pedagog

Treść

Godziny pracy pedagoga w roku szkolnym 2024/2025

mgr Beata Kulig

 

Wtorek: 11:30 - 12:15, 13:00 - 15:00

Czwartek: 11:30 - 12.15, 13:00 - 15:30

12:15 - 13:00 zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno - społeczne w kl. I

Piątek: 07:30 - 09:00 

14:05 - 14:50 zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno - społeczne w kl. VII

 

Drogi Rodzicu!

Dbałość o bezpieczeństwo i rozwój Waszych dzieci w cyfrowym świecie pozwala uniknąć problemów związanych z bezpieczeństwem, prywatnością i zdrowiem psychicznym.

Razem możemy stworzyć dzieciom bezpieczne środowisko cyfrowe, które będzie wspierało ich rozwój i chroniło przed zagrożeniami. By jak najlepiej wspierać uczniów w cyfrowym świecie, nasza szkoła realizuje program profilaktyczny: Godzina dla Młodych Głów. Jego celem jest wsparcie w zakresie Pierwszej Pomocy Psychologicznej oraz promowanie higieny cyfrowej i bezpieczeństwa online.

Nowoczesne technologie i urządzenia umożliwiają nam wykonywanie codziennych obowiązków, a także pozwalają być na bieżąco z informacjami z całego świata. Korzystając z nich musimy pamiętać nie tylko o cyberzagrożeniach ale również o naszym zdrowiu i tak zwanej higienie cyfrowej. Ważne jest, aby świadomie zarządzać swoim cyfrowym życiem, gdyż nadmierne i niewłaściwe korzystanie z urządzeń elektronicznych przyczynia się do: problemów z koncentracją i snem, zaniedbywania obowiązków, uzależnienia od technologii.

Higiena cyfrowa to najprościej ujmując zbiór zasad i nawyków, które pomagają nam bezpiecznie, zdrowo i odpowiedzialnie korzystać z urządzeń cyfrowych, internetu i mediów społecznościowych. Pozwalają tworzyć dobre samopoczucie w świecie cyfrowym. To umiejętność odnalezienia równowagi między życiem bez urządzeń, a życiem z technologią. Najlepiej praktykować ją codziennie – tak samo jak dbamy o zdrowie fizyczne.

Podstawowe zasady higieny cyfrowej:

1. Kontroluj czas spędzany przed ekranem:

• Sprawdź, ile dokładnie czasu poświęcasz na korzystanie z różnych aplikacji

na telefonie lub komputerze.

• Zastanów się, czy nie jest to zbyt wiele i czy nie wpływa negatywnie na twoje życie osobiste

lub edukacyjne.

• Jeśli tak, postaraj się to ograniczyć i wyznacz sobie konkretne godziny,

kiedy korzystasz z urządzeń.

2. Rozsądnie korzystaj ze smartfona:

• Nie uruchamiaj telefonu w każdej wolnej chwili i nie sprawdzaj wiadomości co kilka minut.

• Nie zabieraj telefonu do sypialni i unikaj korzystania z niego tuż przed snem lub zaraz po

przebudzeniu.

3. Wyłącz powiadomienia z aplikacji:

• Wyłącz powiadomienia z aplikacji, które nie są dla ciebie ważne lub które cię rozpraszają.

4. Unikaj multitaskingu:

• Skup się na jednym zadaniu i wykonaj je najlepiej, jak potrafisz.

• Nie oglądaj telewizji lub filmów podczas jedzenia, rozmowy czy nauki.

5. Zadbaj o swój sen:

• Twoja sypialnia powinna być miejscem spokojnym i ciemnym, wolnym od urządzeń

elektronicznych.

• Nie korzystaj z nich na co najmniej godzinę przed pójściem spać. Użyj zwykłego zegara lub

budzika, a nie telefonu jako budzika.

6. Planuj czas bez internetu:

• Znajdź czas na relaks i odpoczynek bez telefonu i innych urządzeń.

• Poszukaj aktywności i zajęć offline, które sprawiają ci przyjemność i dają satysfakcję

7. Trenuj swój mózg w sposób analogowy:

• Nie zastępuj wszystkich czynności aplikacjami. Spróbuj zapamiętać numery telefonów,

adresy czy hasła, zamiast polegać na automatycznym uzupełnianiu lub zapisywaniu ich

w urządzeniach.

• Rozwiązuj łamigłówki, krzyżówki czy sudoku w tradycyjnej formie papier-ołówek,

graj w planszówki.

8. Pamiętaj o relaksie i odpoczynku:

• Korzystanie z urządzeń elektronicznych może być źródłem stresu cyfrowego, który wpływa

na twoje samopoczucie i zdolność do radzenia sobie z problemami.

• Regularnie się odprężaj i regeneruj swoje siły poprzez ćwiczenia oddechowe, spacery,

kontakt z naturą, uprawianie sportu, taniec, słuchanie muzyki. Możesz spróbować, jakie

korzyści dają aromaterapia, masaż.

9. Dbaj o relacje:

• Nie pozwól, aby technologia zajęła miejsce ludzi i rzeczy, które są dla ciebie ważne.

• Nie izoluj się od świata realnego i nie zapominaj o swoich bliskich, przyjaciołach czy

dalszych znajomych.

• Zamiast kolejny raz rozmawiać z kimś przez internet, spotkaj się z tą osobą na żywo.

Jeśli jedna osoba odmówi, nie poddawaj się! Spotkaj się z inną.

10. Szukaj zainteresowań poza siecią:

• Nie rezygnuj ze swoich pasji i marzeń z powodu braku czasu lub zainteresowania.

• Ludzie bez zainteresowań offline łatwiej się uzależniają od urządzeń elektronicznych

  • Bądź przykładem – sam stosuj zasady higieny cyfrowej!

Beata Kulig pedagog szkolny

Skutki zażywania substancji psychoaktywnych

Czym jest uzależnienie?

Uzależnienie jest silną potrzebą lub uczuciem przymusu zażywania substancji psychoaktywnej lub wykonywania czynności z utratą kontroli nad nimi.

Rozróżniamy trzy rodzaje uzależnień: fizyczne, psychiczne i społeczne. Uzależnienie niesie za sobą wiele negatywnych skutków zarówno dla osoby uzależnionej, jak i jego rodziny oraz społeczeństwa. Negatywnymi następstwami wszelkich uzależnień, w tym uzależnień behawioralnych, mogą być problemy zdrowotne, konsekwencje społeczno–ekonomiczne, problemy rodzinne, czy konsekwencje karne.

Skutki zażywania substancji psychoaktywnych w sferze fizycznej – zdrowotnej:

  • nudności,

  • zawroty i bóle głowy,

  • wymioty,

  • biegunka,

  • nadmierne pocenie się,

  • wysoka temperatura,

  • bóle w klatce piersiowej,

  • kołatanie serca,

  • zaburzenia rytmu serca,

  • zawał serca,

  • udar mózgu,

  • problemy z oddychaniem,

  • zaburzenia widzenia,

  • śpiączka.

Skutki zażywania substancji psychoaktywnych w sferze psychicznej:

  • urojenia,

  • bezsenność,

  • depresja, próby samobójcze,

  • zaburzenia pamięci,

  • zespoły organiczne np. otępienie,

  • stany lękowe,

  • ataki szału,

  • napady agresji,

  • problemy z koncentracją,

Skutki zażywania substancji psychoaktywnych w sferze społecznej:

  • osłabienie więzi rodzinnych,

  • bezdomność ( w dorosłym życiu),

  • bezrobocie ( w przyszłości),

  • konflikty z prawem,

  • niepełnosprawność,

  • obciążenie społeczeństwa pomocą socjalną ( w dorosłym życiu),

  • pogorszenie się wyników w nauce

 

Szanowny Rodzicu!

Każda substancja psychoaktywna może wywołać niepożądane efekty. Dopalacze to nic innego jak nowe narkotyki, których użycie stanowi bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia. Skutki zażywania dopalaczy nie są jeszcze do końca zbadane. Skład dopalaczy wielokrotnie ulegał zmianie, dlatego nie wiadomo do końca, jakie są następstwa ich stosowania. Jedno jest pewne - są bardzo poważne. Nowe narkotyki charakteryzują się wysoką toksycznością nawet w mikroskopijnych dawkach. Narkotyki na każdego działają inaczej!

Użycie łatwo może doprowadzić do trwałego uszkodzenia organów wewnętrznych i ośrodkowego układu nerwowego.

Dostęp do dopalaczy jest niestety ciągle łatwy. W Internecie bowiem można  bez problemu znaleźć wiele stron poświęconych wymianie informacji na temat dostępnych środków, efektów, jakie dają i tego, gdzie je można dostać.

W związku z powyższym należy pamiętać, iż szczera rozmowa z dzieckiem może uchronić je od wielu zachowań ryzykownych i jest podstawą dobrych relacji. Pozwala również poznać świat naszych dzieci, ich oczekiwania, pragnienia a także problemy, pomaga ona dziecku poddać refleksji swoje działania. Nie należy się bać rozmawiać z dzieckiem także na trudne tematy, jakimi są np. kwestie uzależnień czy substancji psychoaktywnych. Im więcej wiemy o narkotykach i uzależnieniu, tym łatwiej przekonamy dziecko o ich szkodliwości i tym skuteczniejsze będą nasze działania profilaktyczne. Im mamy lepszy kontakt z dzieckiem, tym większy stanowimy dla niego autorytet i tym samym, łatwiej nam skorygować jego negatywne myślenie czy zachowanie.

Danuta Leśniak, pedagog szkolny

 

 

 

 

138430